Pertubuhan SAHABAT adalah sebuah entiti mualaf yang berdaftar dengan ROS merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), tidak berasaskan keuntungan dan bergerak secara sukarela. Fungsi utama SAHABAT ialah mencari DANA untuk survival Pusat Bimbingan Teratak Fitrah, Rumah Kebajikan Likas dan menggerakkan Khidmat Sosial (amal jariah) serta memenuhi objektif penubuhan SAHABAT. Pusat ini mendapat dokongan yang padu dari JHEAINS, JAKIM, PZS (MUIS), CONCERN (Majlis Gabungan NGO Islam Sabah), NGO, pendakwah bebas dan lain-lain. SAHABAT boleh dihubungi di teratakfitrah@yahoo.com.

Sunday, December 11, 2011

Prosedur Memeluk Islam Di Sabah


Prosedur memeluk islam di Sabah Malaysia

Komen anda »

CARA MEMELUK ISLAM DI NEGERI SABAH MALAYSIA

Siapakah yang dinyatakan sebagai ‘Orang Islam’

Seorang yang menganut islam Seorang yang salah seorang atau kedua-dua ibubapanya pada masa kelahiran orang itu adalah Islam Seorang yang dibesarkan atas asas bahawa dia orang Islam. Seorang yang telah memeluk agama Islam mengikut seksyen 69 Enakmen Majlis Ugama Islam Sabah 2004.

Tafsiran Muallaf Seseorang yang baru memeluk agama Islam di bawah seksyen Enakmen Majlis Ugama Islam Negeri Sabah 2004

PROSEDUR PENGISLAMAN (MEMELUK ISLAM)

PERKARA (1) SYARAT:

Hendaklah berumur 18 tahun ke atas. Mereka yang berumur dibawah tahap yang disyaratkan (18 tahun) dan ingin memeluk agama Islam hendaklah terlebih dahulu mendapat keizinan/ kebenaran daripada ibubapa atau penjaganya. Mengemukakan salinan Sijil kelahiran yang disahkan (bagi yang dibawah umur sahaja).

PERKARA (2) PERSEDIAAN:

Sebelum disyahdahkan ( diislamkan ) hendaklah memastikan perkara berikut:

Mengisi dan melengkapkan 2 keping borang yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah. Menyediakan 3 keping gambar terbaru ukuran lesen memandu atau paspot dalam bentuk berwarna / hitam putih (bersongkok bagi lelaki dan bertudung bagi perempuan). Menyediakan / membuat surat akuan bersumpah yang sah yang ditandatangani dan dicop rasmi oleh Yang diPertua Mahkamah Sesyen / Pesuruhjaya Sumpah. Menyertakan / menyediakan salinan asal Kad Pengenalan atau Paspot yang belum tamat tempohnya yang diperakui dari salinan asal.

Contoh Sijil Pengesahan Islam. Contoh Kad Islam.

Kehendak-kehendak bagi pemelukan Agama Islam:

Seksyen 69 (1) menetapkan kehendak-kehendak yang berikut hendaklah dipatuhi bagi pemelukan sah agama Islam oleh seseorang : -

(1)(a) Orang itu mestilah mengucapkan Dua Kalimah Syahadah dalam bahasa Arab secara yang semunasabahnya jelas ;

(1)(b) Pada masa dia mengucapkan Dua Kalimah Syahadah itu, orang itu mestilah sedar bahawa kalimah itu bermakna

Sumber: JHEAINS

Diambil dari web:

http://1khalifah.wordpress.com/2011/07/07/prosedur-memeluk-islam-di-sabah-malaysia/

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang